Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Հայրենասիրությունը սկսվում է հայրենի բնությունը ճանաչելուց»

«Հայրենասիրությունը սկսվում է  հայրենի բնությունը ճանաչելուց»
16.05.2014 | 11:22

«Իրատես de facto»-ի հյուրը Երևանի Լեոյի անվան թիվ 65 ավագ դպրոցի տնօրեն, ֆիզիկոս ՆՈՐԱՅՐ ԽՐԻՄՅԱՆՆ է:

«ԽՈՐՀՐԴԱՅԻՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՓԼՈՒԶՄԱՄԲ ԿԱՍԵՑՎԵՑ ԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ԱՌԱՋԸՆԹԱՑԸ ՄԵԶԱՆՈՒՄ»


-Պարոն Խրիմյան, լինելով ֆիզիկոս, շատ կապված եք բնության հետ: Սա բացատրվում է զուտ մասնագիտակա՞ն հետաքրքրություններով, թե՞ այլ պատճառ էլ կա:
-Փոքրուց ունեցել եմ լավ ուսուցիչ` Հարություն Երանոսյանը, ում հետ կապը շարունակվել է նաև համալսարանում ուսանելուս տարիներին: Նա մեզ` քաղաքաբնակներիս, ամեն կերպ փորձում էր ճանաչելի դարձնել Հայաստանը: Նրան եմ պարտական, որ շփվել եմ մեր բնության, ինչպես նաև պատմական հուշարձանների հետ: Հայրենասիրությունը սկսվում է հայրենի բնությունը ճանաչելուց: Երբ ճանաչում ես պատմական հուշարձանները, դա նաև խորացնում է գիտելիքներդ ազգիդ պատմության մասին: Հայաստանի բոլոր լեռնագագաթները բարձրացել եմ:
-Ինչպե՞ս եկաք դպրոց:
-Մինչև 1992 թվականը եղել եմ գիտաշխատող: Խորհրդային համակարգի փլուզմամբ կասեցվեց գիտության առաջընթացը մեզանում: Ես` Մոսկվայում գիտությունների թեկնածուի թեզը պաշտպանած, գիտության ոլորտում երկու հեղինակային իրավունք ունեցող, տասնյակից ավելի գիտական հոդվածների հեղինակ մասնագետս, որոշեցի աշխատել մանկավարժական ոլորտում: Կային առաջարկներ Ռուսաստան կամ այլ երկիր տեղափոխվելու, բայց ես նախընտրեցի մնալ և աշխատել Հայաստանում:
-Գիտության առաջընթացի բնականոն ընթացքի կասեցո՞ւմը Ձեզ մղեց մանկավարժության ոլորտ:
-Այո: Ես մտածում էի, որ իմ մեջ կուտակված մտահղացումները, նպատակները կարող եմ իրագործել կրթության ոլորտում: 1996 թվականից եմ Լեոյի անվան դպրոցի տնօրեն: Ասեմ, որ այս հարցում ինձ համար հրապուրիչ էր նաև Լեոյի անունը: Ես մտածում էի, որ Լեոյի անձը, անունը պիտի խթան դառնան, որ ես երեխաներին ծանոթացնեմ մեր պատմությանը, մեր հուշարձաններին, մեր բնաշխարհին: Փորձում եմ ամեն ինչ անել այս ուղղությամբ: Կրթության ոլորտում ես և ինձ նմանները «սպիտակ ագռավներ» էինք համարվում, որովհետև մեր կարիերան կրթական ոլորտից չէր սկսվել, մենք այլ միջավայրից էինք եկել դպրոց: Իսկ դպրոցը, պարզվում է, ունի շատ խութեր, որոնց հետ ես նախկինում չէի առնչվել:
-Եվ այդ խութերը, կարծեմ, ավելի զգալի դարձան հետխորհրդային շրջանում, քանի որ խորհրդային համակարգի փլուզմամբ հանրակրթության ոլորտում ևս մի բնականոն ընթացք կասեցվեց: Ինչպե՞ս դրան դիմակայեցիք:
-Այո, այդպես է: Քանդվեց ոչ միայն մեր տնտեսական համակարգը, այլև ողջ արժեհամակարգը: Շատերը մինչև հիմա էլ կարոտախտով են հիշում խորհրդային դպրոցը: Բայց չմոռանանք, որ դա զորանոցային դպրոց էր, իր տեսակով շատ մոտ էր գերմանական լիցեյին: Այդ դպրոցն ունեցել է, իհարկե, նվաճումներ, մենք էլ այդ դպրոցի սաներն ենք եղել և կարող ենք վկայել այդ նվաճումների մասին: Այդ նվաճումների հարցում մեծագույն դերը կարգապահությանն էր, ամենը գալիս էր զորանոցային կարգապահությունից: Բայց քանի որ հինը քանդվեց, և Թումանյանի խոսքով` նորն էլ չգիտեինք, թե ինչ է, հայտնվեցինք անորոշության մեջ: Ժողովրդավարական մոտեցումները երկսայրի են: Մենք, այո, ընդունում ենք, որ մարդը չպետք է մեծանա վախի մթնոլորտում, բոլոր հարաբերությունները պիտի կառուցվեն հավասարը հավասարի սկզբունքով, բայց մեր հասարակությունը դեռ դրան պատրաստ չէր:
-Ժողովրդավարության և ամենաթողության սահմանները հաճախ են խախտվում: Սա՞ էր խանգարում դպրոցին:
-Այո: Դպրոցը, կրթությունն այն ոլորտը չէ, որին կարելի է մակերեսային մոտեցում ցուցաբերել: Երեխայի կրթության, դաստիարակության հոգսն ամբողջությամբ չի կարելի թողնել դպրոցի ուսերին: Երեխան դպրոցում չի դաստիարակվում: Ավելի մեծ է այս իմաստով ընտանիքի դերը: Դպրոցը կարող է կողմնորոշել, ուղղորդել: Իհարկե, շատ բան է որոշում ուսուցչի անձը: Բայց դպրոցին շատ ֆունկցիաներ են վերապահում, որը դպրոցն ի վիճակի չէ իրագործելու: Մեր ամենամեծ բացթողումներից մեկն այն էր, որ հասարակությանը չնախապատրաստեցինք վերափոխվելուն: Մարդիկ մինչև այսօր մտածում են, թե տասներկուամյա կրթությունը ժամանակավոր բան է, մի օր պիտի վերանա: Երբ այս համակարգը ներմուծվում էր մեզանում, հիմնական փաստարկներից մեկն այն էր, որ դրանով պիտի կանխեն կրկնուսույցների մոտ պարապելը:
-Բայց անցել են տարիներ, և մենք տեսնում ենք, որ կրկնուսույցների ինստիտուտը չի կորցրել իր կարևորությունը, շարունակում է մնալ պահանջված:
-Կրկնուսույցները փարավոնների ժամանակից են եկել և շարունակելու են լինել: Ճապոնիայի, Կորեայի, այլ երկրների կրթական համակարգերում մեծ տարածում ունեն կրկնուսույցները: Դա նաև լուծում է երիտասարդների զբաղվածության խնդիրը: Դպրոցը չի կարող լուծել անհատի լիարժեք դաստիարակության, կրթության խնդիրը: Անհատը մասսայի մեջ կորչում է: Եթե ուսուցիչը մի դասարանում գործ ունի 30-40 աշակերտի հետ, հնարավոր չէ, որ յուրաքանչյուրի նկատմամբ կարողանա ցուցաբերել անհատական մոտեցում: Ամեն մի երեխան մի աշխարհ է: Դե փորձիր ամեն մի աշխարհին անհատապես մոտենալ: Ժամանակը չի հերիքի:

«ԱՅՍՕՐ ՈՒՍՈՒՑՉԻ, ԴՊՐՈՑԻ ՏՆՕՐԵՆԻ ԼՈՒՐՋ ԸՆՏՐՈՒԹՅՈՒՆ ՊԵՏՔ Է ԿԱՏԱՐԵԼ»


-Կրթական համակարգի փոփոխությունների թիրախը միայն աշակերտները չեն, անշուշտ: Կարևորագույն օղակ է նաև մանկավարժական կոլեկտիվը: Դուք ընտրում եք Ձեր մանկավարժներին, որոնց պիտի վստահեք կրթական գործընթացի կազմակերպումը Ձեր ղեկավարած դպրոցում: Ի՞նչ սկզբունքով եք կատարում այդ ընտրությունը, ո՞ր հատկանիշներն եք կարևորում մանկավարժի կերպարում:
-Ցավոք, մեզ ընտրության հնարավորություն տրված չէ: Մենք առաջնորդվում ենք կանոնակարգով: Ցանկացած կանոնակարգ թերի է, իդեալական չէ: Իսկ մեր կանոնակարգը մի քանի բարեփոխումներից հետո, իմ կարծիքով, ավելի վատացավ: Այսօր ընտրում ես հայոց լեզվի ուսուցիչ, բայց պիտի ստուգես ոչ թե նրա լեզվական գիտելիքները, ոչ թե պահանջես շարադրություն գրել, այլ սահմանադրության, դպրոցի կանոնադրության, տարբեր օրենքների վերաբերյալ նրա գիտելիքները քննես: Պատճառաբանվում է, որ եթե մարդը մասնագիտական դիպլոմ ունի, արդեն չպիտի անցնի մասնագիտական քննություն: Ես կարծում եմ, որ այսօր ուսուցչի, դպրոցի տնօրենի լուրջ ընտրություն պետք է կատարել: Այսօրվա գործող տարբերակը, կարծում եմ, չի նպաստում կրթության որակի բարձրացմանը, մանավանդ` ավագ դպրոցում: Քննադատություններն էլ անպակաս են այս ոլորտում: Ավագ դպրոցն այնպես են փնովում հասարակության մեջ, այնպես են քննադատում, սևացնում տնօրենների դերը, որ այս պայմաններում շատ դժվար է անհրաժեշտ հեղինակություն ապահովել:
-Ավագ դպրոցի տնօրենը բացասական համարո՞ւմ ունի հասարակության մեջ:
-Շատ խիստ չորակենք, բայց կա նման բան: Հեռուստատեսությամբ անընդհատ խոսում են դրամահավաքի մասին, մեղադրում տնօրենին: Բայց դրամահավաքն ընդունված է աշխարհի շատ առաջադեմ երկրներում: Խնդիրն այն է, թե ինչ նպատակի է ծառայում այդ դրամահավաքը:
-Դրամահավաքը կանխելու մի տարօրինակ ձև էլ հանրակրթական դպրոցների սաներին մշակութային օջախներ այցելելուց հետ պահելն է: Որքա՞ն է խելամիտ երեխային թանգարան կամ թատրոն չտանելը, եթե դա մարդու ձևավորման կարևորագույն գործոններից է: Ձեր դպրոցում գործում է Լեոյի անվան թանգարան-սրահը, որի դերը մեծ է Լեոյի անձին և գործունեությանը կրթօջախի սաներին ծանոթացնելու առումով: Արդյո՞ք մեծ բացթողում չէ, երբ երեխան չի այցելում իր ազգի երևելիներին ներկայացնող թանգարաններ, չի դիտում հայ դասականների ստեղծագործությունների թատերական ներկայացումները:
-Իհարկե, մեծ բացթողում է, և մենք ամեն կերպ աշխատում ենք այն լրացնել: Մենք ունենք հայոց լեզվի, պատմության լավ ուսուցիչներ: Մեր սաները պարտադիր կերպով լինում են Թումանյանի, Չարենցի, պատմության թանգարաններում, Ազգային պատկերասրահում, Մատենադարանում: Լեոյի թանգարան-սրահի նյութերը հավաքելիս էլ ինձ շատ օգնել են հենց երեխաները: Մենք այդ նյութերը ձեռք ենք բերել պետական արխիվից, գրականության և արվեստի թանգարանից, Մատենադարանից: Այնպես որ, մենք կարևորում ենք թանգարանների հետ աշխատանքը:
-Հույս հայտնեմ, որ այսուհետ կլրացնեք բացը նաև Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանի մասով:
-Դա, իրոք, մեր բացթողումն է: Մանավանդ որ Դեմիրճյանի գլուխգործոց «Վարդանանքը» շատերին հայտնի է, բայց քչերը գիտեն, որ Լեոն էլ է գրել «Վարդանանք»: Մենք այն բեմադրել ենք մեր դպրոցում, ապա քննարկում ենք կազմակերպել Լեոյի և Դեմիրճյանի «Վարդանանք»-ների թեմայով:
-Քննարկումները նպատակ ունեն ոչ միայն մարզելու երեխաների միտքը, այլև լեզո՞ւն:
-Թեստային համակարգը զրկում է մարդուն ստեղծագործելու հնարավորությունից: Մարդիկ, փաստորեն, շարադրություն գրել չգիտեն: Ես մի քանի օր առաջ լսում էի Սիրիայից եկած երեխաների խոսքը և զարմացած էի, որ նրանք ավելի անկաշկանդ են խոսում հայերեն, քան հայաստանցի, երևանցի դպրոցականները: Մեր երեխաները բառապաշար չունեն: Սրա մասին պետք է մտածել:
-Դպրոցական տարիների Ձեր սերն արշավների նկատմամբ ինչպե՞ս է դրսևորվում մանկավարժական աշխատանքում:
-Ամեն տարի` մայիսի 28-ին, մենք մեծ խմբով` աշակերտներով, ուսուցիչներով, բարձրանում ենք Արա լեռան գագաթը:
-«Հայրենասիրությունը պետք է սկսվի բնությունը ճանաչելուց» կարգախոսի մի դրսևորո՞ւմ է դա:
-Այո՛: Ոչ միայն բնությունը, այլև հուշարձանները: Երբ շփվում ես դարերից եկող քարերի հետ, մեծ լիցք ես ստանում: Մեզանում աշխարհիկ շինությունները գրեթե չեն պահպանվել: Ավելի շատ եկեղեցիներն են պահպանված, բայց կան նաև բերդեր, որոնք նույնպես պետք է ճանաչել: Օրինակ,` անցյալ տարի մենք եղանք Ներքին Թալինի Դաշտադեմ գյուղում, ուր պահպանված է մի բերդ, որը Անին է հիշեցնում: Լինում ենք Ամբերդում: Երեխաները մեծ տպավորություններով են վերադառնում այդ արշավներից: Կարևոր ենք համարում նաև դպրոցի շփումները այլ կրթօջախների հետ: 1998 թվականին ես նամակով դիմեցի Արցախի կրթության նախարարին, ցանկություն հայտնելով համագործակցել այնտեղի Լեոյի անվան դպրոցի հետ, եթե կա այդպիսին: Պատասխանեցին, որ այդպիսի դպրոց չկա, բայց մեզ առաջարկեցին կապվել Շուշիի Աբովյանի անվան դպրոցի հետ: Մենք առայսօր սերտ կապերի մեջ ենք այդ դպրոցի հետ: Նրանց զգալի քանակությամբ գրքեր ենք նվիրել, ունեցել ենք փոխայցելություններ: Չորս տարի առաջ մեր դպրոցը շուրջ մեկ ամիս նշում էր Լեոյի ծննդյան 150-ամյակը: Շուշիի և Քարինտակի դպրոցները, ինչպես նաև Հայաստանի շատ մարզերի դպրոցներ մասնակցեցին այդ տոնակատարություններին: Սա համագործակցության լավ օրինակ է:

«ՄՈՒՂԱՄԻՑ ԱՆՑԵԼ ԵՆՔ ՌԱԲԻՍԻՆ»


-Ձեր գիտական հետաքրքրություններն ինչպե՞ս են իրացվում:
-Մինչև դպրոցում աշխատանքի անցնելս արդեն մի քանի գրքերի համահեղինակ էի: Ես կարծում եմ, որ «ֆիզիկա» առարկայի գիտելիքները պետք է ավելի մատչելի ձևով տալ երեխային, համադրել գիտելիքը բնության երևույթների հետ: Մեր դպրոցական ծրագրերում «ֆիզիկա» առարկան ուսուցանելիս ելակետ են վերցնում մաթեմատիկան, այնինչ ավելի հեշտ է ուսուցումն սկսել բնությունից: Եթե հետագայում երեխայի մեջ կզարգանա հետաքրքրությունը, նոր թող մեջտեղ գան մաթեմատիկական հաշվարկները, մաթեմատիկական բարդ գիտելիքները: Այս մոտեցմամբ են գրված «Զարմանահրաշ ֆիզիկա», «Տրամաբանական խաղեր» գրքերը, որոնց համահեղինակն եմ: Տրամաբանական խաղերը նպաստում են երեխայի տրամաբանական որակների զարգացմանը, իսկ դա ոչ միայն պետք է ֆիզիկայի բնագավառում, այլև կյանքի բոլոր իրավիճակներում: «Տրամաբանական խաղերը» ԿԳ նախարարության երաշխավորված գրքերի ցանկում է ընդգրկված: Բայց ես միայն ֆիզիկայի, կրթության մասին չէ, որ գրում եմ, ունեմ բազմաթիվ այլ հոդվածներ: Հիմա մի հոդված եմ պատրաստում Այնշտայնին հայերեն թարգմանած մարդու՝ Հակոբ-Գրիգոր Ճրճրյանի մասին: Գերմանական «Հորիզոն» շաբաթաթերթում 1975 թվականի ապրիլի 24-ին լույս է տեսել իմ և գերմանացի ընկերոջս՝ Դիտրիխ Պետցոլդի հոդվածը Հայոց ցեղասպանության մասին: Ի դեպ, Դիտրիխ Պետցոլդը տասը տարի ապրել է Հայաստանում, հետագայում ամուսնացավ քենուս հետ: Այժմ նրա տղան՝ քսանիննամյա Մարտին Պետցոլդը, աշխարհի ամենաերիտասարդ հայ պատգամավորն է Գերմանիայում, Անգելա Մերկելի կուսակցությունից է:
-Հուսանք, որ հայանպաստ գործունեություն կծավալի Գերմանիայում:
-Անպայման այդպես կլինի: Նա Ձեր թերթում հանդես է եկել վերջերս: Իրեն համարում է գլխով գերմանացի, սրտով՝ հայ: Շատ կարևոր է այսպիսի մարդկանց գոյությունը: Ես մեծ ցավ եմ ապրում, երբ Հայաստանից հեռանում են մարդիկ, իմ աշակերտները: Եվ գնում են այնպիսիք, որոնք վատ չեն ապրում: Մենք միշտ էլ դժվար ժամանակներ ունեցել ենք: Ես հիշում եմ, որ իմ մանկության տարիներին ամբողջ Երևանը ու նաև ամբողջ Հայաստանը սպասում էր ժամը հինգին, որ միացներ ռադիոն և Բաքվի հաղորդած մուղամները լսեր: Հիմա, փա՜ռք Աստծո, մուղամից անցել ենք ռաբիսին:
-Փաստորեն, «առաջընթաց» կա: Հույսով սպասենք իրական առաջընթացների և ամփոփենք զրույցը:
-Երբ ասում էի, որ ընտանիքն է դաստիարակության հիմնական օղակը, դա կարող եմ հաստատել նաև իմ անձնական օրինակով: Իմ ծնողներն ինձ տվել են հայեցի, մշակութային դաստիարակություն, մեր տանը հյուրընկալվել են ժամանակի անվանի գրողները՝ Շիրազը, Կապուտիկյանը, երգել եմ Չեքիջյանի ղեկավարած համալսարանական երգչախմբում, ջութակ եմ նվագել: Այս ամենի համար պարտական եմ ծնողներիս: ՈՒ նույն ոգով էլ դաստիարակել եմ իմ երեխաներին:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4571

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ